دور زدن قانون انتخابات در لرستان برای ممانعت از دور دومی شدن انتخابات خرم آباد
دور زدن قانون انتخابات در لرستان برای ممانعت از دور دومی شدن انتخابات خرم آباد

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفند در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پرسنا، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفند در سراسر کشور برگزار شد.
حوزه انتخابیه خرم آباد۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی اسلامی است و در این دوره ۶۱ کاندیدا برای کسب این دو کرسی با یکدیگر رقابت داشتند.
لرستان همواره از استان هایی بوده که حس مسوولیت سیاسی بالایی نسبت به کشور داشته و مشارکت بالای مردم این دیار در انتخابات مختلف نشان می دهد این رویداد سیاسی از اهمیت دوچندانی برای لرستانی ها برخوردار است.
انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی مجموع آرای ماخوذه ۱۹۵ هزار و ۶۳ و آرای صحیح ۱۸۶ هزار و ۳۳۷ رای بوده که مرتضی محمودوند با کسب ۴۳ هزار و ۸۳۴ رای و مهرداد ویس کرمی با کسب ۳۸ هزار و ۷۷ درصد به عنوان منتخبان مردم راهی مجلس شورای اسلامی می شوند.
انتخاب ویس کرمی به عنوان نفر دوم شبهات زیادی را در محافل رسمی و غیر رسمی ایجاد کرد به صورتی که طبق نظر حقوقدانان، ویس کرمی چون طبق قانون نتوانست بییش از ۲۰ درصد از آرای حوزه انتخابیه را کسب کند، انتخابات باید به دور دوم کشیده شود و راهیابی وی خلاف آیین نامه های شورای نگهبان و قانون انتخابات می باشد.
طبق قانون هر کاندیدای مجلس تا سال ۹۵ برای راهیابی به پارلمان می بایست حداقل ۲۵ درصد آرای صحیح حوزه انتخابیه اش را کسب می کرد. اما از سال ۹۵ به بعد تغییراتی در قانون اعمال گردید که طبق ماده هشت (اصلاحی ۹۵.۳.۳) انتخابات  کسی که ۲۰ درصد کلآ رای ماخوذه را کسب کرده ، مستقیما به مجلس راه می یابد.
حقوقدانان اعتقاد دارند مطابق قانون باید ۲۰ درصد کل آرا (اعم از صحیح و ناصحیح) ملاک محاسبه قرار گیرد. ۲۰ درصد از مجموع ۱۹  هزار و ۶۳ رای معادل ۳۹۰۱۲ رای است. ستاد انتخابات استان لرستان برخلاف نص صریح قانون فقط آرای صحیح را ملاک قرار داده، در صورتی که قانون انتخابات مجلس کل آرا ماخوذه را ملاک می‌داند و در ماده ۸ قانون انتخابات به‌عنوان آخرین اراده قانون‌گذار به آرای صحیح اشاره نشده است!
همچنین عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در سال ۹۶ درباره تبیین نگاه قانون‌گرایانه به آرای باطله می اظهار داشت «آرای سفید و ناخوانا باطل محسوب می‌شوند و برای هیچ نامزدی لحاظ نمی‌شوند، ولی جزو آرایی است که در جمع مشارکت محسوب می‌شود و تعیین‌کننده است».
از طرف دیگر مطابق تبصره ماده ۲۰ قانون انتخابات مجلس: «در سامانه انتخابات الکترونیکی باید امکان انتخاب رأی سفید را پیش‌بینی کرد تا افراد بتوانند در صورت تمایل از حق قانونی خود استفاده کنند».
به عبارتی دیگر در اعلام راه‌یابی ویس‌کرمی با یک‌پنجم آرای صحیح حوزه انتخابیه خرم‌آباد به مجلس به تبصره ۳ ماده ۱۹ استناد شده که عنوان می‌شود ۲۰ درصد آرای صحیح ماخوذه، در صورتی که تبصره ۳ ماده ۱۹ الحاقی سال ۸۶ است و ماده‌ی ۸ مورد اشاره در خصوص لزوم کسب یک ‌پنجم کل آرای ماخوذه  اصلاحی سال ۹۵ است و بنابر اصل تقدم و تاخر قوانین، اصالت با اصلاحی سال ۹۵ است.
طبق قانون انتخابات و تفسیر آن انتخاب ویسکرمی به عنوان نماینده مردم لرستان غیر قانونی و خلاف قانون انتخابات است چرا که وی نتوانست حداقل آرای را کسب کند لذا افکار عمومی به دنبال پاسخ دادن مراجع رسمی به این بی قانونی می باشد.